لعبة جراند ثيفت اوتو 5 تدخل الواقع الإفتراضى مع جهاز Oculus Rift

المودرز دلوقتى هيقدروا يتفرجوا على اللعبة بشكل واقعى بشخصيات مايكل و تريفور و فرانكلين

تعديل اولى تم على لعبة جراند ثيفت اوتو 5 هيمكن اللاعبية على الحاسب الشخصى الى اشتروا Oculus Rift من إنهم يشوفوا مدينة Los Santos فى الواقع الإفتراضى لأول مرة.

الفيديو إلى إتنشر على موقع يوتيوب بيبين أن اللاعيبة يقدروا يلعبوا بأبطال اللعبة (مايكل أو تريفور أو فرانكلين) بإستخدام الOculus Rifr علشان يحاكوا لعبة جراند ثيفت اوتو 5 فى منظور الشخص الأول.

أعجب بصفحتنا على فيسبوك 

لعبة جراند ثيفت اوتو 5 بالرغم من أن Rockstar مطورة لعبة جراند ثيفت اوتو 5 مقدمتش بشكل رسمى دعم لجهاز Oculus Rift ، ولكن اللاعبون قدروا يعرفوا طريقة ودة عن طريق إستخدام VorpX ودة برنامج بيمكن ألعاب كتيرة من إنها تكون متوافقة مع الواقع الإفتراضى.

لحد دلوقتى التجربة فى لعبة جراند ثيفت اوتو 5 بتقدم وظائف الواقع الإفتراضية الأساسية ، وعشان كدة أحياناً تفاعل الكامير فى وضعية المنظور الأول ممكن تكون غير متوافقة بشكل كامل مع الأوامر ودة ممكن يكون شئ ميعجبش بعض اللاعيبة.

اللقطات إلى إتنشرت على الإنترنت لحد دلوقتى عبارة  عن لاعب بيتحرك فى بيت مايكل فى الفيديو إلى تحت ، والفيديو إلى فوق بيعرض واحد راكب دراجة نارية بالليل.

لعبة جراند ثيفت اوتو 5 إتنشرت على الحاسب الشخصى يوم الثلاثاء 14 إبريل ، وبسرعة بقت أكتر لعبة مش من نشر Valve بتتلعب مع عدد لاعبين بيلعبوا فى وقت واحد يصل ل300.000 شخص.